18 april 2014


Inmiddels ben ik al op meerdere keren op de kledingruil van Little Green Dress als redesigner aan de slag gegaan. Vandaar dat ik eens wil vertellen hoe dat nu in zijn werk gaat. Het begint natuurlijk bij een goede voorbereiding, een getraind oog is ook onmisbaar en de juiste naaiskills om in een paar uurtjes enkele kledingstukken om te toveren zijn zeker een voorwaarde.

Als eerste heb ik natuurlijk altijd mijn ogen open om redesigns te spotten. Soms zie je al kant en klaar redesign potentieel in de winkel liggen, voor een kledingruil heb ik vaak al een paar ideeën. Wat zijn de minder populaire items en hoe kan ik die redesignen?

Dan op de ruil zelf, als eerst speur ik de rekken af, tussen iedereen door die aan het passen is kies ik al een paar kledingstukken die het volgens mijn inzicht bij lange na niet gaan halen én die natuurlijk redesign potentie hebben. Zo ga ik driftig aan de slag met het knippen, spelden, naaien, passen etc., tot het gewenste eindresultaat.

Nadat alle ruilers de kleding hebben uitgezocht die verloot gaat worden kijk ik de rekken met de achter gebleven kneusjes nog eens goed door. Ik voel me vaak dan wat vrijer omdat ik niet iemands potentieel te ruilen items aan het verknippen ben. Afgelopen kledingruil maakte ik van twee minder aantrekkelijke t-shirts één jurkje en van een rok een sjaal. Dit zijn kleine ingrepen met een potentieel groots effect!

Marsike Krijgsman maakte deze foto's tijdens de kledingruil in Haarlem.