02 april 2014


Oude spijkerbroeken kan je perfect ReDesignen. Spijkerschorten en tassen maakte ik al eerder van de oude broeken van vrienden, familie en de overgebleven broeken van de kledingruil. De laatste restjes bewaar ik in de 'restjes spijkerstof' opbergbak om ooit nog een mooie maar arbeidsintensieve quilt van te maken.

Gisteravond ben ik begonnen, eerste maak ik een kussen. Als ik de smaak te pakken heb ga ik voor een grote quilt.

Stap 1: Verzamel oude spijekrbroeken of restjes spijkerstof in verschillende tinten blauw, kies voor niet rekbare spijkerstof.
Stap 2: Maak een malletje van plastik of karton. Het wiebertje bestaat uit twee gelijkzijdige driehoeken, de lengte van 1 zijde is 8 cm. Teken voor de naadjes nog 5mm extra rondom het wiebertje en knip uit. Knip te scherpe hoekjes af tot 2 mm van de originele wiebervorm.
Stap 3: Teken het vormpje na op de restjes stof en knip uit.
Stap 4: Leg het patroon neer zoals je het mooi vind. Schuif nog wat tot de compositie en de kleurverdeling helemaal naar wens is.
Stap 5: Speld 2 lapjes aan elkaar en naai heel precies op 5 mm afstand tot de stofrand. Let daarbij op dat je bij het puntje 2 mm overlaat en aan de andere zijde 5 mm. Zo kan je straks het andere wiebertje er makkelijk tussen stikken. Stik eerst alle losse blokken van drie lapjes.
Stap 6: Strijk de naden open en knip eventuele overtollige stof voorzichtig weg.
Stap 7: Rangschik de blokken nogmaals tot een mooie compositie en stik ze vervolgens allemaal aan elkaar. Daarna natuurlijk weer de naden open strijken.